CPM eli Cost Per Mille (tai Cost Per Thousand) tarkoittaa hintaa tuhatta mainoksen näyttökertaa kohden. CPM on klikkausperusteisen hinnoittelun rinnalla toinen yleinen hinnoittelumalli. CPM-hinnoittelussa maksetaan tuhannesta näytetystä mainoksesta tietty hinta, riippumatta siitä, paljonko mainoksia klikataan.
Mitä CPA tarkoittaa?
Cost Per Action, eli CPA, on markkinoinnin hinnoittelumalli, jossa mainostaja maksaa mainoksen toteuttajalle (eli esim. verkkosivustolle) korvauksen vain toteutuneista tapahtumista. Tällaisia ovat esimerkiksi ostos verkkokaupasta, lomakkeen täyttäminen tai vaikkapa puhelinsoitto.
Mitä tarkoittaa CPP?
CPP (cost per gross rating point) = cost of broadcast schedule (GRPS): Kontaktihinta yhtä GRP- / TRP-yksikköä kohden, joka kertoo hinnan yhden brutopeittoprosentin (rating point) tavoittamiseksi kohderyhmässä.
Mitä tarkoittaa Cpc?
CPC (Cost-Per-Click) tarkoittaa toteutunutta hintaa per klikkaus. CPC on perusmittari nettimainonnassa, jossa mitataan klikkauksia eikä vain mainosnäyttöjä.
Mitä tarkoittaa PPC?
PPC tulee termistä Pay-Per-Click eli suomeksi maksu klikkauksesta. PPC on siis periaate, jolla maksat mainonnasta. Google Ads eli mainonta Googlessa toimii tämän periaatteen mukaisesti ja onkin tunnetuin PPC mainoskanava. Usein Google mainonnasta puhutaankin synonyymina PPC mainonnan kanssa.
Mitä tarkoittaa Markkinoinnin ROI?
ROI, Return On Investment, eli suomeksi sijoitetun pääoman tuotto tai tuottoprosentti on yksi liiketoiminnan ja myös markkinoinnin tärkeimmistä mittareista.
Mitä tarkoittaa 4C?
4C koostuu neljästä osa-alueesta: consumer wants and needs (kuluttajan tarpeet ja halut), customer cost (asiakkaan kustannus), convenience (hankintamukavuus) ja communication (viestintä). Toisin kuin 4P, 4C malli on luotu asiakkaan näkökulmasta.
Mitä tarkoittaa 4P?
Markkinointimix, tai toiselta nimeltään 4P, on Jerome McCarthyn kehittämä legendaarinen markkinoinnin-malli, joka tarkoittaa markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuutta, neljän P-kirjaimen mukaisesti: product (tuote), price (hinta), place (myyntipaikka, jakelutie tai saatavuus) ja promotion (markkinointiviestintä).
Miten CPM lasketaan?
CPM = Cost Per Mille / Cost Per Thousand Mainoksen kustannukset tuhatta näyttökertaa kohden. Esimerkki: Mainoskampanjan budjetti on 500 € ja mainos näytetään 200 000 kertaa. CPM = 500 € / (200 000 / 1 000) = 2,5 €.
Mikä on markkinoinnin ja mainonnan ero?
Mainonta on maksettua näkyvyyttä missä tahansa mediassa. Markkinointi taas on kaikkea sitä, mitä yritys tekee, jotta tuotteet kävisivät paremmin kaupaksi. Silloin puhutaan jokaisesta kontaktista, joka yrityksellä on asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.